ایکیگای چیست؟ آیا می‌دانستید که یک فلسفه قدیمی ژاپنی وجود دارد که باعث شادی و طول عمر مردم آنجا شده است؟ آیا شما هم بدون هدف زندگی می‌کنید و مشغول کاری هستید که دوستش ندارید؟ آیا اطلاع دارید که فرهنگ غربی از چه شیوه‌ای برای کشف استعداد و شغل مورد علاقه افراد استفاده می‌کند؟ یک پاسخ برای این سؤالات وجود دارد که در انتهای مقاله ایکیگای چیست به آن خواهید رسید، پس با ما همراه باشید.

ایکیگای چیست

منظور از واژه ایکیگای چیست؟

Ikigai یک مفهوم ژاپنی است که معنی «علت بودن شما» را می‌دهد، «Iki» در ژاپن یعنی «زندگی» و «gai» به معنای «هدف زندگی، ارزش» است. در‌واقع ایکیگای شما هدف زندگی شما است، و چیزی است که باعث شادی شما می‌شود و به شما انگیزه می‌دهد که هر روز از جای خواب خود برخاسته و شروع کنید. یک نکته‌ای که باید متذکر شویم این است که در فرهنگ ژاپن ایکیگای بر سعادتمندی شما تمرکز دارد اما در نسخه غربی شیوه‌ای است برای پیدا کردن شغل مورد علاقه و رویایی.
از منظر دیدگاه غربی ایکیگای، شغل شما زمانی رویایی خواهد بود که شامل این ۴ ویژگی باشد:

  1. آن را دوست داشته باشید

  2. در آن خوب باشید

  3. در آن می‌توانید پول به دست بیاورید

  4. خدمتی به جهان کرده و یک مشکل را برطرف کنید

علت اهمیت ایکیگای چیست؟

طبق آمار امید به زندگی در بین زنان ژاپنی ۸۸ سال و در میان مردان ۸۱ سال است و از این حیث ژاپن دومین کشور دنیا از نظر امید به زندگی قرار دارد. در این بین هر چند که رژیم غذایی مناسب می‌تواند نقش زیادی داشته باشید اما مردم ژاپن اعتقاد دارند که ایکیگای باعث طول عمر و شادی آنها شده است.
علاوه بر زندگی طولانی و شادتر، ایکیگای در زمینه‌های زیر هم می‌تواند به شما کمک کند:

  • طراحی سبک زندگی کاری که دوست دارید

  • برقراری روابط اجتماعی قوی در محیط کار

  • ایجاد تعادل کار و زندگی سالم

  • دنبال کردن آرزوهای شغلی خود

  • لذت بردن از انجام دادن کار

به بیانی ساده زمانی که شما ایکیگای خود را شناسایی کرده و مفهوم آن را درک نمایید، شما در مسیری قرار می‌گیرید که کار مورد علاقه خود را انجام دهید کاری که دنیا نیازمند انجام دادن آن است.

تاریخچه ایکیگای

پیدایش این فلسفه ژاپنی مربوط به سالیان ۷۹۴ تا ۱۱۸۵ و دوره «هی‌آن» (Heian) در جزیره اوکیناوا است، نکته جالبی که درباره این جزیره وجود دارد تعداد افراد بالای ۱۰۰ سال است که در آن زندگی کرده یا می‌کنند. ایکیگای فقط به افراد مسن مرتبط نیست بلکه در میان جوانان ژاپنی و غیر ژاپنی که علاقه دارند به زندگی خود معنا و مفهوم بدهند محبوب است.

۳ گام تا کشف ایکیگای

ایکیگای چیست – روش‌های کشف ایکیگای

در ادامه مقاله ایکیگای چیست به نحوه کشف ایکیگای خواهیم پرداخت:

گام اول: برای کشف ایکیگای خود به پرسش‌های زیر پاسخ دهید

  • چه چیزی را دوست دارید؟
    به عنوان مثال اگر در حرفه خاصی مشغول به فعالیت هستید پرسش‌ها می‌تواند این موارد باشد:
    ۱- آیا برای رفتن به سرکار خود لحظه شماری می‌کنید؟
    ۲- آیا جذب حرفه خود شده‌اید؟
    ۳- آیا عاشق نتایج کارتان هستید؟

  • مهارت شما در چه کاری است؟
     اگر در حرفه خاصی مشغول به فعالیت هستید:
    ۱- آیا شما در کار خود یکی از بهترین‌ها هستید؟
    ۲- آیا مردم درباره موضوع فعالیتی که دارید از شما مشورت می‌گیرند؟
    ۳- آیا شما دوست دارید در حرفه خود به یک متخصص تبدیل شوید؟

  • دنیا نیازمند چه چیزی است؟
     اگر در حرفه خاصی مشغول به فعالیت هستید:
    ۱- آیا شغل شما در بازار کار دارای متقاضی‌های فراوانی است؟
    ۲- آیا شغل شما در ۱۰ یا ۱۰۰ سال آینده همچنان ارزشمند خواهد بود؟
    ۳- آیا کار شما به حل کردن یک مشکل اجتماعی، اقتصادی یا … کمک می‌کند؟

  • به چه دلیلی به شما پول پرداخت شود؟
     اگر در حرفه خاصی مشغول به فعالیت هستید:
    ۱- آیا به افراد دیگری که همان کار شما را انجام می‌دهند پولی پرداخت می‌شود؟
    ۲- آیا با انجام دادن کار خود می‌توانید درآمد خوبی کسب کرده و زندگی خوبی داشته باشید؟
    ۳- آیا در حرفه شما رقابت سالمی وجود دارد؟

اگر پاسخ شما به سؤالات بخش « اگر در حرفه خاصی مشغول به فعالیت هستید» برای هر کدام «بله» است، آن کار و حرفه را ادامه دهید، و اگر پاسخ شما «خیر» است پس با ادامه مقاله ایکیگای چیست همراه ما باشید.

همه چیز در مورد تنظیمات جستجوی گوگل

گام دوم: برای یافتن ایکیگای خود طوفان فکری کنید

ایکیگای چیست – طوفان فکری

یک جای خلوت را پیدا کرده و به تجسم کردن یک روز خود از صبح تا شب بپردازید، چه لباسی پوشیدید؟ با چه کسی حرف می‌زنید؟ چه کاری انجام می‌دهید؟ به احساسات خود توجه کنید، چه عاملی سبب می‌شود که احساس خوبی در محل کار داشته باشید؟ پس از پایان تجسم، اطمینان پیدا کنید که آن‌ها را یادداشت کرده‌اید، طوفان فکری سبب می‌شود ایکیگای خود را مشخص کنید.
برای یک مدت طوفان فکری را انجام دهید و تغییراتی که برای هماهنگ نمودن فعالیت‌های خود باید انجام دهید را یادداشت کنید. آن چیزی که دوست دارید، آن چیزی که در آن تخصص دارید، آن چیزی که دنیا به آن نیازمند است و آن چیزی که برای آن به شما پولی پرداخت می‌شود را هماهنگ نمایید.

نکته مهم در طوفان فکر حفظ تمرکز برای یافتن ایکیگای خود است، همچنین در این مدت ممکن است ترس و نگرانی از آینده به سراغ شما بیاید که این موارد طبیعی بوده و جای نگرانی نیست، شما خیلی قوی‌تر از آن چیزی هستید که تصور می‌کنید.

گام سوم: برای یافتن ایکیگای خود مطالعه کنید

اکنون شما یک تصویر ذهنی از یک روز ایده‌آل کاری خود دارید، حال باید به سراغ مطالعه، تحقیق، آموزش و … بروید و به صورت عملی وارد میدان شوید، این مرحله به شما کمک می‌کند تا بفهمید که آیا در دنیای واقعی هم از تصاویر ذهنی که ایجاد کردید حس خوبی پیدا می‌کنید یا خیر.
به عنوان مثال شاید در تصویرسازی، خود را یک برنامه‌نویس موفق دیده باشید، بروید و یک مدت آموزش برنامه‌نویسی ببینید و به صورت عملی کار کنید.
سپس اگر فهمیدید که نگرش و تصویرسازی که داشتید انتظاراتی که در زندگی واقعی دارید را برآورده می‌کند، با عرض تبریک، شما موفق به یافتن ایکیگای خود شده‌اید، حال می‌توانید به مرحله بعدی بروید. اما اگر پاسخ شما منفی بود نگران نباشید، مراحل ۱ تا ۳ را مجدد تکرار کنید تا موفق به پیدا کردن ایکیگای خود شوید، در این بین سعی کنید نقش‌ها و شغل‌های متفاوتی را تجربه نمایید.

چگونه محتوای تاثیر گذار بنویسیم

 ایکیگای خود را در آغوش بگیرید

در بخش آخر از مقاله ایکیگای چیست نوبت به نحوه فعال و زنده کردن ایکیگای است که در ۴ مرحله صورت می‌گیرد:

  • ایجاد اهداف کوچک:

به عنوان مثال زمانی که اهداف یک سال آینده را مشخص کردید، اهداف ماهانه خود را هم تعیین کنید، و هر روز یک گام را برای رسیدن به اهداف خود بردارید.

  • برنامه‌ریزی:

از اهدافی که برای هر ماه تعیین کردید هدف‌های هفتگی یا حتی روزانه ایجاد کنید، حال که اهداف بلندمدت و کوتاه مدت شما مشخص شد آن‌ها را در مکانی (دفترچه، نمودار، موبایل و …) یادداشت و سازماندهی نمایید.

  • ایجاد سیستم پشتیبانی:

ارتباط با مربیان و متخصصان یا افرادی که در رسیدن به همان اهداف شما موفق بوده‌اند و سعی کنید یک شبکه‌سازی خوبی انجام دهید.

  • آزمایش کردن:

پس از اینکه برنامه خود را آماده کردید باید آن را آزمایش کنید، آیا الان اگر به مرحله ۱ بروید به همه سؤالات پاسخ «بله» خواهید داد؟ اگر جواب شما «خیر» است، زمان آن رسیده که برنامه‌ها و اهداف خود را مجدد بررسی و بازنگری کنید.
و یک سؤال خوبی که می‌توانید از خود بپرسید شاید این باشد که آیا روی کاری که دارم انجام می‌دهم تمرکز دارم؟

ایکیگای چیست

کلام پایانی

مقاله ایکیگای چیست اختصاص پیدا کرد به معرفی یک فلسفه ژاپنی به نام ایکیگای که باعث طول عمر و شادی مردم ژاپن شده است. البته در فرهنگ غربی از آن برای یافتن شغل مورد علاقه استفاده می‌شود، از این دیدگاه یک شغل زمانی می‌توانید رویایی باشد که شامل این ۴ ویژگی باشد:

منبع