یکی از مهمترین قسمتهایی که برای بازاریابی در اینستاگرام باید به آن توجه کنید قسمت اکسپلور است. قطعاً شما هم به این نکته فکر کردهاید. حتی اگر کسب و کاری نداشته باشید و به صورت تفریحی از اینستاگرام استفاده کنید تنها چند دقیقه طول میکشد تا تمام پستهای موجود در تایم لاین خود (پستهای کسانی که فالو کردهاید) را مرور کنید، ولی اگر به قسمت اکسپلور بروید ممکن است ساعتی بگذرد و شما متوجه این گذر زمان نشوید. بله، دقیقاً به همین دلیل است که باید برای بازاریابی در اینستاگرام، فکری برای اکسپلور کرد. باید برند شما در اکسپلور دیده شده و به کاربران بیشتری معرفی گردد. حالا به یک نقطه نظر مشابه رسیدهایم و میدانیم دیده شدن در اکسپلور اینستاگرام، تا چه حد اهمیت دارد.
برای دیده شدن در اکسپلور اینستاگرام باید کمی متفاوت فکر کنید. البته میتوانید همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم مانند بسیاری از مارکترها فقط پست کرده و دعا کنید که وایرال شوید. ولی اگر واقعاً میخواهید روند گذشته را تغییر دهید باید استراتژی مناسبی در جهت رسیدن به هدف داشته باشید. برنامهریزی برای استراتژی مناسب در رابطه با ایسنتاگرام نیازمند دانستن رازهای اینستاگرام است. باید بدانیم اینستاگرام چطور کار میکند و به طور دقیقتر الگوریتم اکسپلور چه آرگومان هایی دارد. در این مطلب میخواهیم این نکات مفید و ارزشمند را بررسی کنیم و در اختیار شما بگذاریم. با درک این مطلب شما هم میتوانید وایرال شده و در قسمت اکسپلور اینستاگرام دیده شوید.
اکسپلور اینستاگرام چیست؟
برای اینکه به قسمت اکسپلور اینستاگرام بروید باید اپلیکیشن اینستاگرام خود را باز کرده و در قسمت پایین صفحه از سمت چپ آیکون دوم یعنی آیکون ذرهبین را کلیک کنید. صفحهای که پیش روی خود میبینید همان قسمت اکسپلور است. در ابتدا صفحه اکسپلور در اینستاگرام، پستهایی که لایک زیادی گرفته و اصطلاحاً محبوب شده بودند را نشان میداد ولی بعد از مدتی این روند تغییر پیدا کرد. حالا بر اساس آرگومان های دیگری پستها در اکسپلور نمایش داده میشوند. دلیل این تغییر و تکامل این بود که همیشه پستهایی که صرفاً فالوئر بیشتر داشته و لایک زیادی گرفته بودند در اکسپلور در صدر میمانند و به این ترتیب ممکن بود مورد علاقه همه کاربران نباشند. هدف اینستاگرام این است که کاربران را بیشتر درگیر کرده و نگه دارد و بر همین اساس بود که سعی کرد، اکسپلور را با سلیقه هر کاربر، هم سو کند، برای همین در حال حاضر صفحه اکسپلور من و شما با هم تفاوت دارد.
پستهای موجود در اکسپلور اینستاگرام ترکیبی است از:
– پستهای لایک شده توسط افرادی که پست آنها را لایک کردهاید.
– پستهای اکانت های مشابه با آنچه فالو میکنید.
– پستهایی که کاربران زیادی را به تعامل واداشتهاند یا اصطلاحاً درگیر کردهاند.
به این ترتیب اینستاگرام شرایطی را بوجود میآورد که چیزهایی را به شما نمایش دهد که به احتمال زیاد به آنها علاقه دارید. به عبارتی میتوان گفت الگوریتم اینستاگرام، با بررسی فعالیت کاربران، محتوایی را نمایش میدهد تا آنها را بیشتر درگیر کند.
این تغییر میتواند خبر خوبی باشد برای کسب و کارهایی که مخاطبان فعالی در اینستاگرام دارند البته از طرفی هم میتواند به نفع افرادی باشد که پست هایشان توسط کسب و کارهای مشهور، لایک میشود. یکی دیگر از ویژگیهای کارآمد اینستاگرام این است که به شما اجازه میدهد بر اساس پارامترهایی، استوریهای مورد علاقهتان را یافته و تماشا کنید. یکی از این پارامترها موقعیت مکانی نزدیک به شماست. یعنی اگر یک ویدئوی live با موقعیت مکانی نزدیک به شما باشد، اینستاگرام آن را به شما پیشنهاد خواهد داد.
چرا باید در اکسپلور اینستاگرام دیده شویم؟
به همان دلیلی که دارید از اینستاگرام برای کسب و کار خود استفاده میکنید باید به صورت استراتژیک شرایطی بوجود آورید که در اکسپلور هم دیده شوید. به علاوه اگر در اکسپلور دیده شوید لایک های بیشتری میگیرید و همزمان به کاربران و مشتریان بالفعل نشان میدهید که فعال هستید، به این ترتیب است که میتوانید کالا یا خدمات خود را به افراد بیشتری بفروشید. همه این چیزها با کمک اکسپلور ممکن است زیرا وقتی در صفحه اکسپلور قرار بگیرید در معرض دید هزاران کاربر هستید و این یعنی امکان فالو شدن بیشتر و معرفی بیشتر برند شما.
یک نکته دیگر هم درباره فواید دیده شدن در اکسپلور وجود دارد بر عکس تبلیغات در اینستاگرام، دیده شدن در اکسپلور در حالیکه هم فالوئرها و لایکهای بیشتری برای شما جمع میکند و رایگان نیز هست.
دیده شدن در اکسپلور اینستاگرام
اگر چه به طور کامل مشخص نیست که الگوریتم های اینستاگرام چگونه کار میکنند ولی اینستاگرام توضیح میدهد که محتوایی که در اکسپلور هر کاربر نمایش داده میشود بستگی به تعاملات کاربر با اینستاگرام دارد.
مهم است که بتوانیم این الگوریتم توانا را درک کرده و از چشم انداز رباتهای اینستاگرام به این موضوع نگاه کنیم. تنها در این صورت است که میتوانیم به اکسپلور راه پیدا کنیم. یک قسمت از کار الگوریتم اینستاگرام برای محتوای اکسپلور کاملاً مشخص است آن هم اینکه محتوای این صفحه تا حدی به این موضوع ربط دارد که چه کسانی را فالو میکنیم اما بیایید قسمت دیگر این الگوریتم را هم درک کنیم. بسیاری از پستها که در اکسپلور نمایش داده میشوند تنها توسط رباتها انتخاب شدهاند با این حدس که ما به آن پستها علاقهمند هستیم.
اینستاگرام در مطلبی توضیح داده است که رباتها بر اساس محتوای تایم لاین هر کاربر، طبق الگوهایی حدس میزنند چه پستهایی ممکن است برای او جذاب باشد و او را به تعامل تشویق کند، بنابراین صفحه اکسپلور هر کاربر چیزی شبیه به محتوای تایم لاین او خواهد بود با این تفاوت که پستهای افرادی را میبینید که آنها را فالو نکرده است.
برای اینکه در اکسپلور اینستاگرام دیده شوید، موارد زیر را انجام دهید:
مخاطبان خود را بشناسید
باید در اولین مرحله برای خود مشخص کنید که بازار هدف شما کجاست یا به عبارتی مخاطبان و مشتریان بالفعل شما چه کسانی هستند و چه کسانی را ممکن است فالو کنند. با تعریف پرسونای مخاطبان خود و پاسخ به سؤالاتی که گفتیم، مشخص خواهید کرد که در صفحه اکسپلور چه کسانی دیده شوید. باید در صفحه اکسپلور کسانی دیده شوید که به کسب و کار شما علاقه دارند یا ممکن است به آن نیاز داشته باشند، تنها در این صورت است که پست شما را کلیک خواهند کرد و ممکن است شما را فالو یا لایک کنند در غیر این صورت وجود شما در صفحه اکسپلور کاربرانی که علاقهای به موضوع پست یا اساساً کسب و کار شما ندارند، کار بیهودهای خواهد بود.
از هشتگ های محبوب استفاده کنید
مهم نیست که چه تعداد از کاربران میتوانند از قابلیت هشتگها استفاده کنند باید توجه داشته باشید که هشتگ ها تا حد زیادی بر تصمیم رباتها تأثیر خواهند داشت. برای مثال اگر پست شما هشتگی با عنوان طراحی وب سایت داشته باشد، احتمالاً در صفحه اکسپلور کاربری که پست مشابهی را لایک کرده، دیده خواهد شد. پس از هشتگهای محبوب ولی مرتبط برای پستهای خود استفاده کنید. هشتگ گذاری هم اصول خود را دارد که باید آنها را رعایت کنید که دچار شادوبن اینستاگرام نشوید.
با فالوئرهای خود در اینستاگرام تعامل داشته باشید
برای اینکه در صفحه اکسپلور اینستاگرام دیده شوید باید از تمام قدرت خود استفاده کنید در همین راستا، با فالوئرهای خود تعامل داشته باشید و به نوعی آنها را تشویق کنید تا درگیر پستهای شما شوند. از طرفی این تعامل به فالوئر های شما نشان میدهد که شما برای آنها ارزش قائل هستید و پیشنهادهایی که میدهید قابل تأمل هستند به این ترتیب میتوانید مشتریان و مخاطبان وفاداری برای کسب و کار خود جذب کنید.