الگوریتم اینستاگرام چیست؟
زمانی که درباره الگوریتم اینستاگرام صحبت میکنیم، از هوش مصنوعی سخن میگوییم که پشت این شبکه اجتماعی پرطرفدار نشسته است. الگوریتم اینستاگرام براساس یادگیری ماشین کار میکند. به عبارتی، هوش مصنوعی آن در هر لحظه دادههای میلیونها کاربر از سرتاسر جهان را تحلیل میکند تا بداند برچه اساس باید محتواهای جدید را به آنها نشان دهد. همین باعث میشود که الگوریتم اینستاگرام هر لحظه در حال تغییر باشد.
برای مثال، احتمالا دقت کردهاید که در گذشته، اینستاگرام پستها را براساس زمان انتشار آنها به شما نشان میداد، اما حالا پستها را براساس الگوی دیگری به شما نشان میدهد. به عبارتی الگوریتم جدید اینستاگرام دیگر به حالت وقایعنگاری (کرونولوژی) عمل نمیکند. بلکه عاملهای دیگو دیگری مانند علاقه شما به موضوع پست، میزان ارتباط خرید ویو ارزان شما با صاحب حساب کاربری و … در زودتر نشان داده شدن پست به شما موثرتر هستند.
چند نکته مهم درباره الگوریتم جدید اینستاگرام
۱- تفاوت ویدیو و تصویر
بسیاری فکر میکنند اگر بیشتر از تصویرهای ثابت، محتواهای ویدیویی منتشر کنند، اینستاگرام آنها را بیشتر به مخاطبان نشان خواهد داد. پس از پخش شایعات در این زمینه، اینستاگرام با توضیحاتی به این شایعه پایان داد. ویدیو و تصویر از نظر الگوریتم اینستاگرام نسبت به هم برتری ندارند.
اینستاگرام تلاش میکند محتوایی را به شما نشان بدهد که کاربران زمان بیشتری را برای دیدن آن صرف کردهاند. محتواهای ویدیویی طولانیتر هستند و کاربران زمان بیشتری روی آنها مکث میکنند. اگر تفاوتی میان ویدیو و تصویر وجود دارد، از رفتار کاربران ناشی میشود.
بیشتر بخوانید:
آموزش اینستاگرام
۲- تعامل (اینتراکشن) فیک
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ میتواند مواردی مانند استفاده از بات برای جمع کردن لایک و کامنت را شناسایی کند. پس تا حد امکان برای جذب فالوورهای واقعی تلاش کنید!
۳- طول کامنت
مهم نیست که کامنتها شامل چند پاراگراف باشند یا تنها یک اموجی. تمام کامنتها صرف نظر از طولشان ارزش یکسانی برای الگوریتم اینستاگرام دارند و به عنوان اینتراکشن محسوب میشوند.
۴- نوع اکانت
اگر برای تغییر اکانتتان از شخصی به بیزنسی تردید دارید، این تردید را کنار بگذارید. اینستاگرام رسما اعلام کرده است که الگوریتمش تفاوتی میان انواع اکانتها قائل نمیشود. به عبارتی، نوع اکانتی که دارید به خودی خود روی میزان نشان داده شدن محتوای شما به کاربران تاثیری ندارد.
بار دیگر در اینجا مسئله رفتار کاربران در میان است. اگر شما صاحب یک اکانت بیزنسی باشید اما کاربران مرتب با شما تعامل داشته باشند، همچنان در صدر محتواهای اینستاگرام آنها خواهید بود.
۵- ۳۰ دقیقه اول
شایعه ۳۰ دقیقه اول به مدت چند سال وجود داشت، تا این که اینستاگرام به این افزایش بازدید شایعه پاسخ داد. براساس این شایعه، میزان تعاملی که یک پست در نیم ساعت اول بعد از پست شدن دارد، در تعیین جایگاه آن در فید برای الگوریتم اینستاگرام مهم است.
اینستاگرام این شایعه را رد میکند. به عبارت دیگر، اگر پست شما در دقایق اول چندان دیده نشود، باعث نمیشود که اینستاگرام آن را به فالوورهای پیگیر شما نشان ندهد.
هرچند باید زمان پست کردن را در نظر داشته باشید. نکتهای که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ برای فید
اگر میخواهید الگوریتم جدید اینستاگرام را شکست بدهید، ابتدا باید بدانید این الگوریتم برچه اساس کار میکند. در اینجا چند نکته مهم درباره الگوریتم اینستاگرام را ذکر میکنیم.
الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ تغییرات چندانی نسبت به سال ۲۰۲۰ نداشته است. با این وجود، دانستن مواردی که اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ به آنها اهمیت میدهد به شما کمک میکند تا راحتتر با این شبکه اجتماعی کار کنید.
به گفته سایت later قوانین اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ به ترتیب به موارد زیر اهمیت میدهند و براساس آنها میزان موفقیت یک پیج اینستاگرامی را میسنجند:
۱- علاقه: الگوریتم اینستاگرام پیشبینی میکند که شما چقدر به محتوای یک پست اهمیت میدهید.
این که چه کسانی را فالو میکنید و چه مطالبی را لایک میکنید بر ترتیب نشان دادن پستها در فید اهمیت دارد. انواع خدمات اینستاگرام تلاش میکند حدس بزند شما چه مطالبی را میپسندید و همانها را در بالای فید به شما نشان میدهد. به عبارتی، ترتیبی که پستها در اینستاگرام چیده میشوند برآیندی از رفتارهای گذشته شما در این شبکه اجتماعی است. کسانی که با آنها در ارتباطید، محتواهایشان را بیشتر لایک میکنید، شما را در پستها بیشتر تگ میکنند و نوع پستهایی که با آنها تعامل دارید در این مورد موثر هستند.
نوع اکانتهایی که دنبال میکنید، پستهایی که لایک، سِیو یا شِیر میکنید یا زیر آنها کامنت میگذارید برای الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ مهم است.
در واقع اینستاگرام سعی میکند بفهمد شما بیشتر از هرچیز به چه محتوایی علاقه دارید و آن را بالاتر از بقیه محتواها در فید به شما نمایش میدهد.
از طرف دیگر، اینستاگرام براساس نوع تعاملی که شما با پستها دارید محاسبه میکند که میزان علاقه شما به آن موضوع چقدر است. به عبارتی، در جدیدترین قوانین اینستاگرام انواع تعاملها «وزن» دارند.
از طرف دیگر، اینستاگرام براساس نوع تعاملی که شما با پستها دارید محاسبه میکند که میزان علاقه شما به آن موضوع چقدر است. به عبارتی، در جدیدترین قوانین اینستاگرام انواع تعاملها «وزن» دارند.
براساس الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ تعامل چگونه محاسبه میشود؟
برای عکسها، کامنت، شِیر و لایک مهمترین فاکتورهای اندازهگیری تعامل محسوب میشوند. هرچند به خاطر این که اینستاگرام بیش از یک سال است که تعداد لایکها را پنهان میکند، گزینه سِیو را میتوانید جایگزین لایک حساب کنید.
برای ویدیوها گزینه view اهمیت خاصی پیدا میکند.
دانستن اهمیت این فاکتورها کمک میکند تا بدانید طراحی پستها و کپشنها را به چه شکلی انجام بدهید و مخاطب را به انجام کدام یک از این تعاملها بیشتر تشویق کنید.
۲- الگوریتم اینستاگرام رابطه شما را با فالوورها تعیین میکند.
اینستاگرام سعی میکند از روی نوع تعامل شما با افراد، حدس بزند چه کسانی به شما نزدیکتر هستند و مطلب همان افراد را به شما نشان بدهد. به عنوان مثال، اگر روی عکسهای شخص خاصی زیاد کامنت بدهید یا زیاد تگ بشوید، از نظر اینستاگرام آن شخص احتمالا عضوی از خانواده یا دوستان نزدیک شماست.
در نقطه مقابل، احتمالا متوجه شدهاید که با فالو کردن یک شخص جدید، اینستاگرام در ابتدا تعداد زیادی از محتواهای او را به شما نشان میدهد. در صورتی که شما تعاملی با این محتوا برقرار نکنید، الگوریتم اینستاگرام حدس میزند که این فرد از جمله اشخاص نزدیک به شما نیست. در نتیجه محتواهای او را قسمتهای انتهایی فید انتقال میدهد.
توماس دیمسون، یکی از مهندسهای نرمافزار شاغل در اینستاگرام، در این مورد میگوید:
در ابتدا الگوریتم اینستاگرام تنها براساس زمان کار میکرد. اما پس از مدتی متوجه شدیم که این الگوریتم باعث میشود کاربرها خیلی اوقات از اتفاقهای مهم و پستهای دوستان و اطرافیان نزدیکشان جا بمانند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم الگوریتم را به سمتی ببریم که براساس نوع رابطه یک کاربر با سایر کاربران کار کند.
به گفته همین عضو تیم اینستاگرام، الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ براساس این سه فاکتور تخمین میزند که شما با چه کسانی رابطه نزدیکتری دارید:
- افرادی که محتوایشان را مرتب لایک میکنید
- افرادی که به آنها دایرکت میدهید
- افرادی که نام و آی دی آنها را سرچ میکنید
- افرادی که آنها را در زندگی واقعی میشناسید
۳- الگوریتم اینستاگرام به زمان اهمیت میدهد.
فید اینستاگرام دیگر به ترتیب زمانی چیده نمیشود. با این حال، الگوریتم جدید اینستاگرام زمان پست شدن محتوا را به عنوان یکی از عاملهای نشان دادن محتوا به مخاطب در نظر میگیرد. اینستاگرام همیشه تلاش میکند تا جدیدترین محتواها را به شما نشان دهد. پس اگر میخواهید در اینستاگرام موفق شوید یک تقویم محتوایی برای مطالب اینستاگرام تدوین کنید.
یکی از راههای شکست دادن الگوریتم جدید اینستاگرام این است که شما زمان بهینه برای پست کردن را بدانید.
زمان بهینه آن زمانی است که بیشترین تعداد از کاربرهای شما در اینستاگرام فعال هستند.
این زمان با بررسی طولانی مدت کاربرها و آزمون و خطا در زمان گذاشتن پست به دست میآید. یک راه مناسب این است که شما براساس پرسونای مخاطب، زمان فعال بودن مخاطبان در اینستاگرام را حدس بزنید. مثلا اگر مخاطبان شما کارمند هستند، احتمال در ساعت ناهار (۱۲ تا ۲ بعد از ظهر) و شب (ساعت ۸ تا ۱۰ شب) بیشتر امکان دارد اینستاگرامشان را چک کنند. پس احتمالا این دو زمان، زمانهای بهینه شما برای پست گذاشتن هستند.
ممکن است به این نتیجه برسید که تنها یکی از این دو بازه زمانی برای شما مناسب هستند یا حتی ممکن است هیچ بک لینک از آنها مناسب نباشند. در اینجا، بهتر است دوباره به حدس زدن و حتی شاید بازبینی پرسونا بپردازید.
۴- الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ میزان استفاده شما از اپلیکیشن را مورد نظر قرار میدهد.
در روز چقدر و چندبار اینستاگرام را باز میکنید؟
آیا تابه حال شده است که بعد از یک روز طولانی اینستاگرام را باز کنید و با حجم زیادی از پستها مواجه شوید؟ دفعه بعد که این اتفاق افتاد، دقت کنید که ساعت این پستها الزاما به ترتیب نیستند!
واقعیت این است که هرچه شما در یک روز به تعداد دفعههای خرید بازدید اکسپلور بیشتری اینستاگرام را چک کنید، ترتیب زمانی پستها منظمتر خواهد بود.
تعداد دفعههای بازدید شما از اینستاگرام روی محتوایی که میبینید تاثیر دارد. چرا که اینستاگرام تلاش میکند در هر بازدید به شما جدیدترین محتواها را نشان بدهد و محتواهایی را که قبلا دیدهاید دیگر در بالای فید نمایش ندهد.
این نکته برای مخاطبهای شما هم صادق است. بنابراین موقع طراحی استراتژی برای اینستاگرام مارکتینگ، این موضوع را هم در نظر داشته باشید که مخاطبهای شما احتمالا چندبار در روز به این شبکه اجتماعی سر میزنند.
بیشتر بخوانید:
سایز پست اینستاگرام
۵- الگوریتم اینستاگرام به تعداد فالووینگهای شما اهمیت میدهد.
چند نفر را در اینستاگرام فالو میکنید؟ هرچه تعداد فالووینگهای شما بالاتر باشد، دست اینستاگرام در انتخاب محتوا بازتر است. به همین دلیل است که با یک دور باز کردن اینستاگرام، پستهای تمام فالووینگهایتان را نمیبینید.
هرچه اکانتهای بیشتری را فالو کنید، پستهای بیشتری را از قلم خواهید انداخت. این بخش از الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ باعث میشود که فالووینگهای «روح» شما خودبهخود حذف بشوند؛ چرا که اینستاگرام تلاش میکند فعالترین اکانتها را به شما نشان بدهد. هرچه اکانتی کمتر فعالیت کند از نظر اینستاگرام ارزش کمتری دارد که آن در میان فالووینگهای فعال شما قرار بدهد.